ALLAH TOLONG TAK ?

“Allah nak ke tolong saya kak? Ibadah saya tak banyak. Dosa saya banyak”

Saya kongsikan di sini, kerana mungkin ada sahabat di luar sana memiliki dilema yg serupa.

Cuba tgk anak2 kita. Pernah kita marah anak kita tak? Atau pernah dia buat perkara yg kita tak suka? Mesti ada kan?

Tapi apa kita buat? Kita ada dera dia? Kita buang dia tak? Kita kasi dia ke orang lain tak? Atau kita buat derk je kat dia?

Tak, kan? Anak tu juga yg kita peluk cium setiap hari.

Sabda Rasulullah SAW “Sesungguhnya Allah lebih sayang kepada hamba-Nya, melebihi sayangnya ibu kepada anaknya” [HR Bukhari &Muslim].

Kalau kita pun, bilamana anak buat kenakalan, kita takde belasah dia teruk2, atau buang dia dalam hutan. Siap kalau ter-marah pun minta maaf… kenapa kita boleh rasa Allah nak buang kita? Kenapa kita mudah berburuk sangka dgn Tuhan kita sendiri?

Allah mudahkan segala di alam semesta ni untuk kita… bernafas tanpa perlu tong oksigen, melihat tanpa perlu bawa kanta, bernafas, berbicara… semua mudah Allah buat utk kita.

Kenapa kita masih rasa Allah tak sayang kita?

Adakah sebab Allah tak jadikan kita kaya-raya macam Donald Trump, kita rasa Allah pilih kasih pd kita? Adakah sebab apa yg kita buat asyik tak menjadi, kita rasa Allah ketepikan kita? Adakah sebab masalah yg tak habis2, kita rasa Allah abaikan kita?

“Sesungguhnya Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.. Ia mendapat pahala yang diusahakannya dan ia mendapat seksa yang dikerjakannya … Dan hendaklah Orang2 yg beriman berdoa:
‘Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah (tidak sengaja melakukan kesalahan)…
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami…
Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya…
Beri maaflah kami…ampunilah kami…dan rahmatilah kami… Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang berpaling” [2:286]
Ameen.

#paciReach #iReachPiration

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.