Kenali Punca Dan Gejala ENDOMETRIOSIS Punca Wanita Sukar Hamil

Selama ni tak pernah tahu pun endometriosis tu sangat sangat sakit sebenarnya. Ada yang endometriosis dia kat paru-paru, sampai paru-paru bocor. Sangat membahayakan nyawa. Perkongsian beberapa wanita penghidap endometriosis, memang sakitnya tak tergambar. Sampai ada yang bila sakit, terus lari menyorok sebab taknak orang nampak sakit dia tu. Allah..

APA ITU ENDOMETRIOSIS?

Endometriosis adalah lapisan dalaman rahim yang dikenali sebagai endometrium tumbuh di luar rahim seperti di kawasan ovari, pundi kencing, usus dan pelvis. Selaput endometrium yang tumbuh di luar rahim juga dipanggil implan dan dalam kes tertentu ia boleh tumbuh pada kulit, paru-paru dan otak

Memandangkan implan ini terbentuk di luar rahim, ia mengalami kesukaran keluar daripada badan sewaktu haid dan menyebabkan kesakitan. Lama-kelamaan, darah akan berkumpul dan membentuk sista serta menyebabkan perekatan yang menyukarkan kehamilan.

Bagi wanita yang berjaya hamil walaupun mengalami endometriosis, mereka juga mengalami banyak kepayahan apabila kandungan gugur atau hamil di luar rahim. Mereka juga berisiko mengalami komplikasi di penghujung kehamilan seperti saluran rahim tersumbat dengan plasenta yang boleh menjejaskan kelahiran, pendarahan dan kandungan pramatang.


BAGAIMANA ENDOMETRIOSIS BOLEH JADI PENYEBAB SUKAR HAMIL

1. Penyakit endometriosis disebabkan tumbuhan tisu dinding rahim, endometrium diluar rahim. Biasanya dibelakang rahim, ovari dan saluran fallopian , bila tumbuh dalam ovari ia menjadi cyst, endometrioma atau chocolate cyst. 
2. Setiap bulan waktu haid , endometriosis akan berdarah dan darah melimpah dikawasan belakang rahim dimana percantuman benih dan telur berlaku. Benih2 suami dan telur isteri akan musnah akibat darah haid. Akhirnya gagal untuk hamil. 
3. Darah haid mencetuskan proses inflamasi yang boleh merosakkan ovari, saluran fallopian dan rahim sebab parut and lekatan. Peranakkan boleh lekat pada usus dan dinding rongga punggung mengakibatkan gangguan kesuburan serta sakit senggugut teruk. Bila hamil mudah diancam gugur pula.
4. Dipercayai limpahan haid kebelakang rahim berlaku kepada ramai gadis khususnya mereka yang rahimnya retroverted atau pintu rahim sangat sempit. Ini mungkin berlaku sejak akil baligh. Pertahanan badan boleh menangkis ancaman tisu darah haid. Tapi bila immunity turun sebab tidak cukup makan sayur dan buah2 disertai dengan mental dan fizikal stress, tisu2 endometrium mula tumbuh diluar rahim. Jadilah penyakit endometriosis. 

PUNCA WANITA SEKARANG SENANG DAPAT ENDOMETRIOSIS

Menurut Dr Hamid Arshat, ada beberapa sebab wanita sekarang dapat penyakit bahaya yang pelik pelik ni. Ni antara sebab sebab yang doktor highlight. Lebih kepada tak jaga pemakanan lah senang cerita. 

  • Suka makan fast dan junk foods, makan diperoses dan diawet.
  • Terlalu minat makanan2 goreng, manis bergula dan penuh karbohydrat.
  • Tidak suka makanan2 tradisional – ubi keladi keledek; sayur2 pucuk2 paku ,ubi cekor manis, daun turi 
  • Air kelapa, nenas dan papaya tidak diminum dan dimakan
  • Terlalu minat burger, hot dog, nuggets kentang goreng. Minuman2 bergas cola dll.
  • Terlalu stress hidupnya.
“Saya risau kerana semakin ramai wanita yg dilanda penyakit endometriosis yg amat teruk iaitu stage 4, dimana rahim jadi rosak sebab tumbuhan adenomyosis. Saya percaya punca utama ialah makanan yg tak sesuai yg diperoses, guna pengawet perisa dan pemanis, serta tabiat tak suka makan sayur dan buahan. Faktor stress yg melanda kehidupan kita masakini juga menyebabkan endometriosis dan adenomyosis sampai ketahap sangat teruk, Yg menyedihkan ada yg dalam umor 20an dah rosak peranakkan” – Dr Hamid Arshat

SIMPTOM PENGHIDAP ENDOMETRIOSIS

Statistik global menunjukkan kira-kira 176 juta wanita seluruh dunia menderita endometriosis dan penyakit ini menyebabkan kehidupan harian penghidapnya terjejas akibat menanggung kesakitan. Simptom ditunjukkan seperti senggugut teruk, pendarahan teruk, letih, kesakitan ketika atau selepas hubungan seks.
Endometriosis kadangkala sukar untuk didiagnosis berikutan simptomnya juga menyerupai sakit puan yang lain, malah sering juga disalah anggap sebagai sindrom prahaid (PMS) atau senggugut teruk. Oleh itu, penghidapnya mengambil masa bertahun-tahun untuk didiagnosis dengan tepat penyakit terbabit dengan tempoh sekurang-kurangnya tujuh tahun setengah bermula simptom dikesan.

RAWATAN ENDOMETRIOSIS

Rupanya sakit endometriosis ni sakit sangat, sampai setiap kali datang serangannya tu kena ambik ubat tahan sakit. Kata pakar, makan painkiller macam makan gula gula saja.. apa nak buat, dah memang sakit sangat..Tapi, of kos lah ubat tahan sakit ni kalau lama2 makan ada kesan sampingan dia.

BAGAIMANA RESVERATROL BANTU PESAKIT YANG ADA ENDOMETRIOSIS

Endometriosis adalah penyakit yang bergantung kepada estrogen. Maksudnya semakin tinggi hormon estrogen, makin tinggi risiko untuk dapat endometriosis. Dan salah satu teori endometriosis adalah disebabkan oleh keradangan. Dan keradangan tu jugak yang menyebabkan pesakit begitu sakit. Resveratrol ada fungsi untuk menurunkan paras estrogen & juga bersifat anti radang. Semoga ikhtiar ini boleh mengurangkan risiko endometriosis & juga mengurangkan sakit sebab endometriosis

VIVIX MENGANDUNGI RESVERATROL YANG PALING TINGGI 

Dalam Vivix ada resveratrol yang memang terbukti the best untuk pesakit endometriosis. Ramuan Vivix iaitu resveratrol dan polifenol 10x lebih kuat daripada resveratrol sahaja.Vivix membekalkan 100mg resveratrol dalam setiap hidangan. Ekstrak resveratrol mengandungi kandungan resveratrol semulajadi sebanyak 98% dan kuantiti resveratrol dalam Vivix berpandukan kajian saintifik terbaru dan kajian yang giat dijalankan.
Khasiat Vivix lebih daripada resveratrol kerana digabungkan dengan polifenol yang didapati daripada anggur muscadin. Kajian makmal mengesahkan bahawa gabungan kedua-duanya adalah 10x lebih kuat daripada resveratrol semata-mata dalam menangguhkan proses penuaan sel. Tapi Vivix bukan ubat ya.. cuma untuk cukupkan nutrisi yang berkurang dalam badan kita hingga menyebabkan penyakit.
CARA MEMBUAT PEMBELIAN VIVIX 

CARA 1
Anda boleh terus klik ke VIVIX ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan. 
CARA 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi .saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Seremban, Port Dickson dan Bandar Baru Bangi.
CARA 3
Dapatkan keahlian Shaklee secara percuma dengan pembelian dua botol VIVIX. Faedah menjadi ahli antaranya adalah dapat menikmati harga produk yang jauh lebih murah antara RM10-RM100 

Pengedar Top Shaklee Malaysia,
FB : Isma Lyeza
FB Page : AlmariCantik

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.